..:: Hookah?? Shisha?? ::..

Korang tahu apa itu Shisha? Tahu kot kan? Eventhou’ korang tak pernah cuba tapi mesti pernah nengok. Lagi-lagi lah perempuan memang jarang kita nampak layan benda ni. Tapi en.batu dah tak bape naek heran kalau nampak perempuan layan Shisha sebab skang pn kawan2 en.batu pn shisha gak, sempoi2~~ kredit kt geng2 en.batu nie.syg korang...!!

Shisha ni rasanya popular kat Malaysia sebab mamat-mamat Iran bawak masuk kot? Then orang kita copycat la apa lagi. Macam tak biasa pulak kan? tempat en.batu lpk tue kan, penuh gler dgn mamat2 timur tengah nie hah.~ ade satu time tue, en.batu lak rs cm foriegner kutt!! cm duk kt turki da...ngeee

Shisha ni panggilan dalam bahasa arab. Kalau kat india diorang panggil hookah Maksud dia “waterpipe”. So dalam Bahasa Melayu, Paip Air ke maksud dia? Erk! Ah abaikan! Prosesnya senang. Masukkan flavour dalam tempat dia, then letak batu arang panas kat atas dia yang kemudiannya disedut melalui satu pipe. So udara dari atas akan melalui arang panas tadi kemudian melalui flavour dan terus masuk ke air yang kemudiannya asapnya terus dialirkan ke paip yang korang sedut tadi. Simple as that.

Sepengetahuan en.batu, Shisha ni tak bahaya langsung pun. Macam korang sedut bau buah-buah macam tu la perginya. Jangan korang campur benda pelik-pelik sudah lah. Tapi jangan hisap selalu’lah sebab orang kata boleh kena paru-paru berair. Betul ke? Ada lagi satu maklumat en.batu baca, walaupun Shisha ni tak merbahaya, tapi sekali session Shisha bersamaan dengan 200 batang rokok. Gosh!! Biar betul? Apapun even benda ni tak bahaya korang jangan la hisap depan orang tua-tua sebab tanggapan diorang selalunya membuatkan korang nampak seperti tak senonoh (tak pasal-pasal). Maklumlah dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok pun, si Ali Baba layan candu guna pipe Shisha ni.

Orang kata, layan Shisa nie bukan kenyang puni. Tapi, perggh time tengok bola tu boleh lah order Shisha ni. Boleh main-main asap (sumpah macam takde kerja). Lepas tue, time lepak n borak x yah cakap r,mmg seswa sgt2 layan Shisha nie. En.batu pun ambik gak..huhu..

naga 0h naga~~

Flavour ada macam-macam. Strawberry, Coke, Nenas, Pisang dan macam-macam lagi lah. Nak lagi best acuan dia guna nenas. Baru asap tak rasa arang. Dan asap yang korang hembuskan dari mulut tu, memang wangi dan tak annoying pada orang lain berbeza dengan asap rokok. Shisha ni selalu berharga RM10+ something untuk perisa biasa dan RM20+..

~~Fakta & Mitos tentang Shisha~~

Mitos: Shisha menghasilkan nikotin lebih sedikit dibandingkan rokok biasa.
Fakta: Penelitian di atas membuktikan, shisha maupun rokok biasa menghasilkan nikotin dalam kadar yang kurang lebih sama. Kalaupun ada perbedaan, itu tergantung pada tembakaunya dan biasanya shisha justru menggunakan tembakau terbaik dengan kadar nikotin lebih tinggi.

Mitos: Asap yang lebih tipis menunjukkan kadar racun pada Shisha lebih kecil.
Fakta: Asap yang tipis pada shisha disebabkan oleh kelembaban yang tinggi, karena adanya air. Kadar racun tidak terpengaruh oleh ketebalan asap.

Mitos:
Air di dasar Shisha berfungsi sebagai filter racun.
Fakta: Dalam jumlah sangat kecil, memang ada racun yang terjebak dalam air. Tetapi jumlahnya tidak signifikan untuk menekan risiko kesehatan yang bisa muncul.

Mitos: Tembakau dengan rasa buah-buahan yang sering digunakan dengan Shisha memberi manfaat bagi kesehatan.
Fakta: Fungsi bahan perasa yang digunakan hanya untuk aroma, sedikitpun tidak memberi manfaat bagi kesihatan.

Korang rasa cmner? en.batu just list kan je pe en.batu taw sket tentang fakta Shisha nie..huhu

Apapun kalau korang nak tahu, kerjaya yang paling mudah, rileks dan sempoi adalah menjual Shisha. Malam korang berjaga, siang korang bershopping perabih duit. En.batu pun rasa nak bukak satu port Shisha tak lama lagi ni. Tapi upah orang jaga lah. Hehe. InsyaAllah.

Anyway, baik mengaku cepat, korang pernah layan Shisha ke tidak?

p/s : Shisha best kt syed bistro, south city seri kembangan >> flavour watermelon + lemon

kredit kt member tersayang en.batu,
mama, zakiah, debeq and adik mude 20 (bukan nama sebenar kih kih..)

1 comments:

carca marba said...

wah. macam seronok lah. nak cuba jugak, nak lepak dengan kawan2 en batu. macam hot je diorang semua. =)

Post a Comment