..::Maruah Vs Harga diri::..



aku nk cite lah sket...
ritu, aku ade gi kursus laa...kt..kt...malaysia lah jgak...
time kt kursus tue ade lah beberapa slot..dalam slot tue ade laa beberapa tajuk dibentangkan dan diceramahkan..
dan aku tertarik pada satu tajuk itu...
..::Harga diri VS Maruah::..

komfem aku dh xdpt jwb..tp aku nk share sket2 dgn korang pe makna..

2 patah perkataan ini, yang mudah disebut, tapi mkna mendalam..

2 pata perkaatan yang sinonim dengan hidup, tapi mkna dalamnye..

so..layannnnn

>> Harga diri...??

Mungkin sekarang kita sudah memahami pentingnya punya rasa percaya diri. Tidak usah terlalu berlebihan, yang penting cukup untuk membuat diri kita jadi tambah maju. Lalu, bagaimana dengan harga diri? Harga diri bisa dikatakan sebagai kesadaran kita untuk memahami diri kita sendiri dan mampu menerimanya dengan jujur. Kesadaran ini timbul murni dari pemikiran sendiri bukan karena pengaruh orang lain.

Jadi, harga diri sebanding dengan lurus kemampuan kita untuk percaya sekaligus menghormati diri sendiri. Kalau rasa percaya diri kurang biasanya kita menjadi rendah diri, yang artinya kita memandang rendah keadaan diri sendiri. Sebaliknya, apabila kita terlalu memandang tinggi keadaan diri sendiri, maka yang timbul adalah arogansi (kesombongan). Semuanya tidak baik. Harga diri sejati tidak pernah mengagungkan diri sendiri dan merendahan orang lain, atau sebaliknya merendahkan diri sendiri dan menganggap orang lain lebih unggul.

>> Maruah ??


Apa pentingnya maruah ? Bagaimana menjaga maruah ? Apa jadi hidup kalau tanpa maruah ? selaku umat islam kita mesti mempunyai maruah yang tersendiri dan kita mesti mempertahankannya. Maruah ialah nilai-nilai kebaikan, kemuliaan atau kehormatan diri juga disebut di dalam bahasa Arab izzatunnafsi, yang ada pada sesuatu kumpulan atau sesuatu bangsa. Maruah itulah yang menentukan harga diri seseorang atau sesuatu bangsa itu. Tanpa maruah, seseorang atau sesuatu bangsa dianggap sebagai tidak ada harga, tidak ada kemuliaan dan tidak dihormati lagi. Ada tetapi hakikatnya tidak ada. Sudah tidak dipandang dan diammbil kira lagi. Hina dan tidak dihormati.


Thanks...pada sumber yang bley dipercayai...

0 comments:

Post a Comment